2014-07-23     Sławy, Sławosza, Żelisławy        
Strona główna -> Porady -> dla nauczycieli -> Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu sylab i wyrazów

ĆWICZENIA  W CZYTANIU I PISANIU  SYLAB I WYRAZÓW

(RÓŻNICOWANIE SAMOGŁOSEK, SPÓŁGŁOSEK, UTRWALANIE ZNAJOMOŚCI LITER )

1.      Sylaby dwuliterowe:

-         tworzenie sylab dwuliterowych otwartych ( podstawianie spółgłosek do stałej samogłoski),

-         tworzenie sylab dwuliterowych otwartych ( podstawianie samogłosek do stałej spółgłoski),

-         rozpoznawanie i czytanie sylab dwuliterowych,

-         tworzenie i pisanie sylab otwartych z wszystkimi samogłoskami,

-         zestawianie różnych spółgłosek i samogłosek w sylaby otwarte dwuliterowe,

-         czytanie w krótkich ekspozycjach i zapisywanie sylab,   

-         czytanie sylab dwuliterowych i łączenie ich z podanymi sylabami w nowe wyrazy ( np. za pomocą rebusów ),

-         tworzenie wyrazów dwusylabowych,

-         łączenie sylab otwartych ze stałą początkową sylabą:

 

ma – ma                                      ra - ma

                                         ma – ta                                        ra - ki 

                         ma – pa                                       ra – sa


-         łączenie sylab ze stałą sylabą końcową:

 

ma – ma                                      wa – ta

 

ra -   ma                                       hu – ta

 

-         samodzielne układanie przez dziecko dowolnych wyrazów z sylab dwuliterowych otwartych przy zastosowaniu loteryjek obrazkowo- wyrazowych,

-         układanie napisów pod obrazkami,

-         układanie całych napisów  z pojedynczych sylab,

-         układanie całych wyrazów pod napisanymi sylabami,

-         układanie całych wyrazów pod obrazkami bez napisów.

 

2. Sylaby trzyliterowe :

-         tworzenie trzyliterowych sylab zamkniętych przez podstawianie różnych spółgłosek do stałej sylaby,

-         dobieranie sylab otwartych do stałej spółgłoski:

  

ko – t                          ba – l                    dy – m

 

ba -  t                          da – l                    ry – m

 

      bu – t

 

-         czytanie i pisanie całych sylab trzyliterowych zamkniętych,

-         analiza dźwiękowa sylab trzyliterowych zamkniętych i całościowe ich czytanie,

-         przekształcanie wyrazów jednosylabowych w wyrazy dwusylabowe:

 

las- lasy          lis- lisy         dom – domy

 

-         przekształcanie wyrazów stanowiących trzyliterowe sylaby zamknięte, np.: zmiana samogłoski a  na o w wyrazie rak tworzy słowo rok, przy zmianie  r  na s powstanie sok ,

 

-         tworzenie trzyliterowych sylab – wyrazów ze zbiegiem spółgłosek: gra   kra   dwa 

-         i czytanie całościowo tych sylab,

-         rozpoznawanie położenia samogłosek w sylabach trzyliterowych zamkniętych i otwartych, np. kot – kto, dal – dla.

3. Tworzenie dwusylabowych wyrazów :

-         z sylab trzyliterowych zamkniętych i dwuliterowych  otwartych przez podstawianie różnych sylab do jednej stałej:

 

lal- ka                                        ko – gut

 

las – ka                                      ko -  min

-         z różnych sylab dwuliterowych otwartych i trzyliterowych zamkniętych:

 

bu – rak      wa – zon     mo- tyl      fo- tel         nar- ty        ser – ce

-         tworzenie wyrazów dwusylabowych z sylabą trzyliterową otwartą:

 

sto – ły            sto – py              sto – sy

 

sło – ma           słop – wa           sło – wo

4. Analiza i synteza dźwiękowa wyrazów jednosylabowych ze zbiegiem spółgłosek :


 k                     s                    r                l

kraj                sto                brak            plac

kram              stop             gram            plan

krok              smak            kraj               blok

-         przekształcanie wyrazów przez zmianę lub dostawianie sylab, np.:

ma – ma                              mo- wa

 

ma – pa                               mo – del

 

ma – sa                                mo – tyl

 

ma – ta                                 mo – le

 

ta – ma                                 me – wa

-         rozpoznawanie i czytanie całych wyrazów dwusylabowych.

5. Czytanie i pisanie wyrazów trzysylabowych i więcej sylabowych(poprzedzone dzieleniem na sylaby i wyodrębnianiem samogłosek):

-         usprawnianie czytania i pisania wyrazów o różnej liczbie sylab,

-         czytanie wyrazów i segregowanie ich wg liczby sylab.

6. Czytanie pojedynczych zdań:

-         układanie zdań z podanych wyrazów,

-         pisanie wydzielonych zdań poprzedzone dzieleniem zdania na wyrazy,

-         układanie zdań rozwiniętych z podanych wyrazów,

-         dobieranie zdań do obrazków,

-         podporządkowanie zdań opisujących akcję całego obrazka,

-         podporządkowanie zdań bez pomocy ilustracji.

Odwiedzin :
Kreator IAP - (C)opyright by Interaktywna Polska